plons

Help, de financiering verdwijnt!

Geplaatst op 21 / 01 / 2015

Op zoek naar nieuwe verdienmodellen: Verduurzaam jouw initiatief in deze tijd van transformatie. 

Herken je jezelf in het volgende?

Je hebt een succesvol initiatief. De infrastructuur voor nog meer resultaat staat als een huis. Jaren hebben mensen en partners hier in geïnvesteerd en zij geloven in de kracht ervan. Toch loop je nu het risico dat het eindigt, want de belangrijkste financier trekt zich terug!De ambities blijven overeind, of worden vaak nog ambitieuzer, maar de bekende middelen om ze te realiseren verdwijnen. Hoe pak je dit aan?

Ruimte

Natuurlijk kan dat met fondsenwerving, maar om duurzaamheid na te streven is het zaak nieuwe partnerships aan te gaan. Jouw terugtrekkende financier creëert ruimte voor anderen die ook hun maatschappelijke rol willen spelen. Dat betekent wel een heroriëntatie op je omgeving en hoe je hier tegen aan kijkt. Vaak moet je ook zaken loslaten. Vernieuwing om te behouden wat werkt,  daarbij willen we jou en je netwerk ondersteunen.

Voorbeelden:

  • een kinderkledingbeurs van een welzijnsinstelling wordt nu gerund door een nieuw opgezette stichting van vrijwilligers;
  • een lunchcafé van een VG zorginstelling wordt onderdeel van een landelijke horeca-onderneming;
  • een buurthuis verliest de structurele subsidie maar weet met vrijwilligers nieuwe activiteiten te realiseren;
  • een zorgorganisatie organiseert een trefpunt in cocreatie met de bewoners van een wijk.

Hoe?

Hoe vind je deze nieuwe partnerships? Wat betekent cocreatie? Hoe krijg je daarmee een financieel gezond initiatief? In een kort traject met alle belanghebbenden werk je aan deze nieuwe ruimte. Eerst op een verrassende locatie dromen in creatieve oplossingen en daarna in contact met mogelijk nieuwe partners de haalbaarheid van de scenario’s verkennen.

Stappenplan:

  • Werksessie met alle belanghebbenden die willen gaan voor voorzetting van het initiatief waarin vanuit de gezamenlijke missie en visie 2-3 scenario’s worden bedacht. Daarbij wordt gekozen voor een onconventionele locatie en host met een prikkelend nieuw perspectief en voor de werkvorm ‘snelkookpan’. Zo’n sessie duurt een dagdeel;
  • Coaching bij uitwerken van de scenario’s door de belanghebbenden zelf (in groepjes), waarbij geprikkeld wordt om vanuit nieuwe invalshoeken te blijven kijken;
  • Tweede werksessie waarin de scenario’s worden gepresenteerd aan elkaar en waarin ter plekke wordt onderzocht of er een markt voor is. De locatie wordt opnieuw bewust gekozen, ditmaal in de buurt van een plek waar mensen gelijk in gesprek kunnen met potentieel nieuwe marktpartijen. Dan wordt gekozen tussen de scenario’s. Tot slot wordt stilgestaan bij de ervaringen tijdens de marktgesprekken;
  • Het gekozen scenario wordt uitgewerkt tot actieplan.

Wat levert het op?

  • een concreet actieplan;
  • commitment van de partners die willen vernieuwen om te behouden wat werkt en
  • relevante leerervaringen met een nieuwe positionering van het initiatief

Contactgegevens

Jouw initiatief toe aan een versie 2.0?

De Projectenbrigade

Contactpersoon: Hester van Zwet

Tel.nr.: 06-16504753

Mailadres: hester(at)projectenbrigade.nl

 

 

Plaats als eerste een reactie...

Leave a Reply

Connect with:

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>