image

Wat was ook alweer de bedoeling?

Geplaatst op 16 / 01 / 2014

Middel en doel kunnen we vaak nog wel uit elkaar houden. Initiatieven, verandertrajecten, samenwerking, ze hebben allemaal een doel. Maar vaak is dat niet zo helder. Veel organisaties beschrijven in hun visie en doelstellingen het eigen aanbod. Let er maar eens op. Maar wat was eigenlijk de bedoeling?! 

Het doel is vaak de ‘stip op de horizon’ die we ons zo mooi stellen. Maar dat doel is vaak smal geformuleerd en geeft vaak niet aan waar we aan willen bijdragen. Een thuiszorgorganisatie die thuiszorg aanbiedt is inwisselbaar. Een organisatie die een duidelijke visie heeft op waar het in de samenleving aan wil bijdragen niet. En een richtinggevende visie is een voorwaarde om ruimte te bieden voor eigenaarschap op de werkvloer. In het veranderende publieke bestel waar steeds meer over de organisatiegrenzen heen moet worden samengewerkt is het nog belangrijker duidelijk te kunnen maken waarop je waarde toevoegt.

Wouter Hart en Marius Buiting gebruiken in hun boek hiervoor de term ‘de bedoeling’. De figuur hierboven komt ook uit dat boek. Redeneer telkens vanuit de bedoeling om de perverse effecten van het redeneren vanuit de systeemwereld tot het verleden te maken want, wat was ook al weer de bedoeling?!

Plaats als eerste een reactie...

Leave a Reply

Connect with:

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>